"Tillsammans kan vi skapa ny och viktig kunskap för framtiden"

Markus Lundgren, biträdande ansvarig för POINT och ASTR1D.

Namn:

Markus Lundgren

Titel:

Överläkare, Medicine Doktor

Vad arbetar du med?

Jag arbetar som barnendokrinolog i Kristianstad. Forskningsmässigt arbetar jag med uppföljningsstudier (TEDDY, ALUMNI, DiPiS) samt interventionsstudier inom GPPAD och INNODIA.

Vad är det ultimata målet med din forskning?

Förstå, förutspå och förhindra typ 1-diabetes.

Hur ser forskningsläget ut nu, vilka frågor/problem är det ni försöker besvara/lösa?

När vi nu kan identifiera högriskindivider är nästa viktiga steg att kunna gradera och tidsbestämma risken. Hur lång tid är det kvar innan kroppen kommer behöva insulin? Att brett jobba med kliniska prövningar för att bromsa och stoppa utvecklingen ligger mig också varmt om hjärtat.

På vilket sätt bidrar GPPAD-studierna till detta?

ASTR1D ger oss en unik möjlighet att identifiera barn tidigt i livet med hög risk för typ 1-diabetes. Vi får både möjligheten att försöka bromsa sjukdomen men också att lära oss mycket mer om de tidiga stadierna av diabetes. Nätverkets internationella prägel och breda erfarenhet av liknande forskning ger oss en stor styrka.

Vad vill du säga till dem som medverkar i era studier?

Vi är tacksamma för ert deltagande och hoppas att vi tillsammans kan skapa ny och viktig kunskap för framtiden.

Mer om Markus Lundgren

Markus Lundgren. Foto.
Markus Lundgren, överläkare och medicine doktor vid Lunds universitet

I Lunds universitets forskningsdatabas finns mer information om våra forskare och deras vetenskapliga publikationer.

Om Markus Lundgren

Artiklar

Vad händer om mitt barn får diabetes - detta händer vid insjuknande i typ 1-diabetes

Flera fördelar med tidig diagnos - vetenskaphalsa.se