Frågor & svar om vaccin och d-vitamin

Är det något du undrar över, fråga oss!

Kan jag vaccinera mig mot covid-19 när jag ammar?

Svar: Amning utgör inget hinder för vaccination.
Det är okänt om vaccinerna går ut i bröstmjölk. Det finns det ingen anledning att tro att vaccinet skulle ge några biverkningar hos barnet som ammas.
Källa: Läkemedelsverket

Varför är det så stort fokus på d-vitamin? Ska vi fortsätta ge d-vitamin efter två års-ålder?

Svar: Flera undersökningar visar att d-vitamin kan minska risken för att ett barn utvecklar en första autoantikropp mot insulin (IAA) eller GAD (GADA).  Barn med två eller flera autoantikroppar riskerar att till 70 procent drabbas av autoimmun typ 1 diabetes inom 10 år.
Vitamin D hade inte en skyddande effekt mot diabetes hos barn som utvecklat två eller flera autoantikroppar.

Har du en fråga?

Är det något du undrar över, mejla oss: gppad [at] med [dot] lu [dot] se (gppad[at]med[dot]lu[dot]se)

Fler frågor och svar hittar du här